Kluczowe nawyki dla zdrowych oczu

Często dotykają cię takie objawy, jak swędzenie, pieczenie lub kłucie oczu? Jeśli pracujesz przed komputerem, dużo czytasz, masz za sobą laserowe operacje oczu lub przekroczyłeś 50 rok życia, możesz być narażony na wystąpienie zespołu suchego oka. Oto kilka nawyków, które pomogą chronić twój wzrok.

Odpowiednio dobrane krople do oczu, dobra organizacja pracy w biurze, regularne nawadnianie organizmu oraz kilka zdrowych nawyków mogą sprawić, że suchość oka będzie pojawiać się o wiele rzadziej. Oto sprawdzone sposoby na lepszy wzrok.

SOS dla suchych oczu

Jeśli cierpisz na objawy takie, jak suchość i pieczenie oczu, kłucie, albo uczucie obecności ciała obcego pod powieką, nie trzyj oczu i nie przemywaj ich wodą. Lepiej zastosuj nawilżające krople do oczu bez recepty, specjalistyczny żel albo tak zwane sztuczne łzy. Może pomóc także delikatna gimnastyka oczu pod zamkniętymi powiekami. Przez 2-3 minuty poruszaj gałkami ocznymi w górę i w dół oraz na prawo i lewo. Powinno to pobudzić produkcję naturalnego filmu łzowego.

Jeśli stosujesz krople do oczu bez recepty pamiętaj, aby odpowiednio dobrać lek. Nawilżające krople do oczu bez recepty świetnie poradzą sobie z problemem, ale nie powinieneś sięgać po krople na zaczerwienione oczy. Jeśli pracujesz przed komputerem, pomoże również odpoczynek od ekranu i kilkuminutowa zmiana otoczenia – na przykład wyjście do biurowej kuchni lub wyjście na światło dzienne.

Nawilżaj oczy

Często przyczyną występowania objawów związanych z zespołem suchego oka jest odwodnienie organizmu. Dlatego warto pamiętać o tym, że wypijanie 8-10 szklanek dziennie to naprawdę minimum. Do tego bilansu płynów nie wliczają się napoje zawierające kofeinę oraz teinę – na przykład kawa, herbata i napoje energetyczne. Jeśli dodatkowo trenujesz, odpowiednio zwiększ tę ilość.  Nawilżać oczy możesz również wykorzystując krople do oczu bez recepty.

READ  15 ciekawostek na temat zapachów i perfum

Unikaj zagrożeń

Chcesz długo cieszyć się zdrowym wzrokiem? Zadbaj o to, aby twoje codzienne nawyki miały korzystny wpływ na kondycję oczu. Jeśli należysz do moli książkowych, zapewnij sobie dobrej jakości oświetlenie do czytania. Pamiętaj, że światło lampki powinno oświetlać książkę. Nie spędzaj całych dni przed ekranem komputera lub smartfonu. W słoneczne oraz wietrzne dni zawsze noś okulary przeciwsłoneczne z filtrem UV. Ochronią one wzrok nie tylko przed szkodliwym promieniowaniem, ale także przed pyłem i wiatrem, które mogą w niemniejszym stopniu podrażnić oczy.

Unikaj noszenia soczewek kontaktowych. Mogą one wysuszać rogówkę i utrudniać  rozprowadzanie łez po jej powierzchni. Na co dzień noś okulary a soczewki zostaw na wielkie wyjścia. Staraj się także unikać prowadzenia samochodu po zmroku – wielu kierowców pracujących nocami skarży się na objawy zespołu suchego oka.

Zobacz również: